افغان های مقیم شهر شیکاگوی امریکا طی یک گردهمایی اعتراضی از جامعه جهانی خواستهاند که محدودیتهای جاری بر زنان و دختران در افغانستان را بهعنوان «آپارتاید جنسیتی» به رسمیت بشناسد و برای جلوگیری از این وضعیت، اقدامات عملی، سیاسی، حقوقی و دیپلماتیک انجام دهد.
در این گردهمایی که در شهر شیکاگو برگزار شده بود، اشتراککنندگان در یک قطعنامه گفتهاند که در افغانستان نقض حقوق بشر، بهویژه در برابر زنان و دختران، بهگونه «سیستماتیک» جریان دارد و این وضعیت نگرانی عمیق جهانی را برانگیخته است.
معترضان تأکید کردهاند که محدودیتهای وضعشده بر زنان اقدامات تصادفی نیست، بلکه بخشی از یک سیاست منظم و هدفمند است که هدف آن دور ساختن زنان از آموزش، کار و زندگی اجتماعی میباشد. به باور آنان، این اقدامات نمونه آشکار آپارتاید جنسیتی است و بهطور واضح با اصول منشور سازمان ملل متحد و اعلامیه جهانی حقوق بشر در تضاد قرار دارد.
در این قطعنامه از نهادهای بینالمللی، بهویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد، شورای حقوق بشر سازمان ملل و محکمه بینالمللی جزایی خواسته شده است تا یک سازوکار مستقل بینالمللی برای ثبت، بررسی و مستندسازی نقض حقوق زنان افغان ایجاد کنند.
همچنان درخواست شده است که عاملان و مسئولان این نقضها مورد تحقیق قرار گیرند، تحت پیگرد عدلی قرار داده شوند و مطابق قوانین بینالمللی پاسخگو ساخته شوند.
اشتراککنندگان از حکومتها و نهادهای بینالمللی خواستهاند که از سیاستها و تعاملاتی خودداری کنند که موجب عادیسازی یا مشروعیتبخشی به تبعیض جنسیتی در افغانستان شود. آنان تأکید کردهاند که حق آموزش، کار و مشارکت اجتماعی زنان و دختران باید تضمین گردد و فعالان مدنی باید از حمایت جدی برخوردار شوند.
این اعتراضات در حالی برگزار میشود که از بخشهای مختلف افغانستان، بهویژه هرات، گزارشهایی از بازداشت زنان به اتهام رعایت نکردن حجاب و سرکوب فعالان مدنی منتشر شده که واکنشهای گستردهای را در پی داشته است.
نویسنده:سعید سمیر








