وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حملات آمریکا به اهدافی در خاک این کشور را محکوم کرد و این حملات را «وحشیانه» و ناقض یادداشت تفاهم میان تهران و واشنگتن دانست.
این وزارتخانه در بیانیهای اعلام کرد که مسئولیت پیامدهای این وضعیت بر عهده آمریکا و تمامی طرفهایی است که به هر شکل در اقدامات تجاوزکارانه این کشور همکاری یا همدستی داشته باشند.
وزارت امور خارجه ایران همچنین اعلام کرد که حملات آمریکا تأسیسات نظارت ساحلی در جنوب این کشور را هدف قرار داده است. در این بیانیه آمده است که جمهوری اسلامی در پاسخ، اهداف مرتبط با نیروهای آمریکایی در منطقه را هدف قرار داده، اما محل دقیق این حملات اعلام نشده است.
در ادامه این بیانیه، تهران از کشورهای منطقه خواست اصل حسن همجواری را رعایت کنند و اجازه ندهند از قلمرو آنها برای انجام حملات علیه ایران استفاده شود.
در همین حال، فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) اعلام کرد که نیروهای این فرماندهی در ساعات پایانی شامگاه جمعه، ششم سرطان، در واکنش به حمله روز پیش به یک کشتی تجاری در حال عبور از تنگه هرمز، اهدافی را در ایران مورد حمله قرار دادهاند.
از سوی دیگر، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز اعلام کرد که نیروی دریایی این نهاد در پاسخ به آنچه «تجاوز و عهدشکنی آمریکا» خوانده است، نقاط استقرار نیروهای ارتش آمریکا در منطقه را هدف حمله قرار داده است.
نویسنده:سلیمه آریایی








