دور نخست گفتوگوهای سطحبالا میان ایران و ایالات متحده در سویس پایان یافته است، اما هنوز مشخص نیست که دور بعدی مذاکرات چه زمانی آغاز خواهد شد. بر اساس گزارشها، هیئت مذاکرهکننده ایرانی در واکنش به اظهارات و تهدیدهای اخیر دونالد ترامپ، رئیسجمهور ایالات متحده، این گفتوگوها را به حالت تعلیق درآورده است.
این مذاکرات در منطقه بورگناشتوک در نزدیکی شهر لوسرن سویس آغاز شده بود و هدف آن کاهش تنشها و بحث درباره موضوعات مهم سیاسی و امنیتی میان دو کشور عنوان شده است.
همزمان با این مذاکرات، دونالد ترامپ در صفحه شبکه اجتماعی «تروث سوشال» به ایران هشدار داده است که باید فعالیتهای گروههای نیابتی خود در لبنان را متوقف کند، در غیر آن با واکنش سخت روبهرو خواهد شد. او تأکید کرده است که اگر تهران نیروهای متحد خود را کنترل نکند، ایالات متحده اقدامات شدیدتری انجام خواهد داد.
رسانههای دولتی ایران ادعا کردهاند که این موضعگیری ترامپ فضای مذاکرات را آسیب زده و به همین دلیل هیئت ایرانی به نشانه اعتراض گفتوگوها را متوقف کرده است. تاکنون تاریخ مشخصی برای ازسرگیری مذاکرات اعلام نشده است.
نویسنده:سعید سمیر








