TOOSnews
اعلان
طالبان استفاده از موبايل هاى هوشمند را در دانشگاه هاى افغانستان نيز ممنوع كرد.
افغانستانتوس نیوز

طالبان استفاده از موبايل هاى هوشمند را در دانشگاه هاى افغانستان نيز ممنوع كرد.

۱ سرطان ۱۴۰۵
اشتراک‌گذاری
خلاصه

منابع به رسانه‌ها گفته‌اند که طالبان استفاده از موبایل‌های هوشمند را برای استادان، کارمندان و دانشجویان در چند دانشگاه و نهاد تحصیلی در افغانستان ممنوع کرده است.

بر اساس اطلاعات رسیده، شورای رهبری دانشگاه کابل تصمیم گرفته است که از دوشنبه، ۳۱ جوزا، آوردن و استفاده از موبایل‌های هوشمند برای استادان، کارمندان و دانشجویان این دانشگاه به‌طور رسمی ممنوع شود.

یک منبع در دانشگاه کابل گفته است که این تصمیم در نشست شورای علمی مطرح شده، اما به اعضای شورا اجازه پرسش داده نشده است. به گفته این منبع، در این نشست به اعضا گفته شده که حق پرسش ندارند و دستور باید «بدون قید و شرط» اجرا شود.

همچنین گزارش‌ها نشان می‌دهد طالبان دستور مشابهی را در برخی دیگر از دانشگاه‌های افغانستان نیز صادر کرده است.

در پیامی که به دانشجویان دیپارتمنت زبان و ادبیات عربی دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه کابل ارسال شده، آمده است که از شنبه، ۳۰ جوزا، آوردن موبایل هوشمند به دانشگاه برای دانشجویان «به‌طور کامل ممنوع» است.

در این پیام هشدار داده شده است که در صورت تخلف و دیده‌شدن موبایل هوشمند در دست دانشجویان، مسئولیت آن بر عهده خود دانشجو خواهد بود.

در اطلاعیه دیگری که با نشان وزارت تحصیلات عالی طالبان منتشر شده، آمده است که شورای رهبری این وزارت استفاده از موبایل‌های هوشمند را از تاریخ ۳۱ جوزا در تمامی اداره‌های مربوطه برای استادان، کارمندان و دانشجویان ممنوع کرده است.

در این اطلاعیه، هدف این تصمیم «ایجاد محیط آموزشی سالم و منظم»، «تقویت تمرکز و کیفیت یادگیری» و «رعایت نظم و انضباط در محیط علمی» عنوان شده است.

منابع در ولایت بغلان نیز گفته‌اند که در دانشگاه بغلان به دانشجویانی که موبایل هوشمند همراه داشتند، اجازه ورود داده نشده است.

به گفته منابع در شهر پلخمری، دستور منع استفاده از موبایل‌های هوشمند به انستیتوت‌های خصوصی علوم صحی نیز ابلاغ شده است.

در هرات نیز منابع گزارش داده‌اند که استفاده از موبایل هوشمند در دانشگاه‌ها ممنوع شده و طالبان اطلاعیه‌ای را در دروازه دانشگاه هرات نصب کرده‌اند که بر اساس آن هیچ‌کس اجازه ورود با گوشی هوشمند را ندارد.

یکی از استادان دانشگاه هرات گفته است که مأموران طالبان در دروازه دانشگاه، دانشجویان را هنگام ورود بازرسی بدنی می‌کنند.

به گفته این منبع، این محدودیت شامل دانشجویانی که در خوابگاه زندگی می‌کنند نیز می‌شود و وای‌فای خوابگاه‌ها نیز قطع شده است.

در گزارش‌های جداگانه آمده است که طالبان پیش‌تر استفاده از موبایل‌های هوشمند را برای برخی کارمندان دولتی نیز محدود کرده و هشدار داده است که در صورت تخلف، دستگاه‌ها ضبط یا شکستانده خواهد شد و متخلفان ممکن است به دادگاه نظامی معرفی شوند.

همچنین بر اساس اسنادی که به رسانه‌ها رسیده، گفته می‌شود هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، دستور شفاهی تازه‌ای درباره محدودیت استفاده از موبایل‌های هوشمند برای اعضای این گروه و کارمندان حکومتی صادر کرده است. در این اسناد آمده است که متخلفان «مجرم» دانسته می‌شوند و احتمال معرفی آنان به دادگاه نظامی نیز وجود دارد.

نویسنده:سلیمه آریایی

ما را دنبال کنید

کانال‌های رسمی برای خبرهای فوری، کلیپ‌ها و تازه‌سازی‌ها.

@TOOSnews.com

برای باز کردن کانال رسمی، روی یک آیکن بزنید.