مصطفی طاعتیمقدم، مدیر سازمان منطقه آزاد انزلی، اعلام کرد نخستین محموله ۵ هزار تنی سوخت از روسیه از طریق دریای خزر وارد بندر کاسپین ایران شده است. به گفته او، این محموله از طریق شبکه راهآهن به افغانستان ترانزیت خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، طاعتیمقدم با اشاره به برنامههای توسعهای بندر کاسپین گفت بهزودی امکان انتقال مستقیم محمولهها از کشتی به واگنهای قطار در این بندر فراهم میشود. به گفته وی، این اقدام در کنار مزایای قانونی و مشوقهای منطقه آزاد انزلی، هزینههای ترانزیت سوخت را کاهش داده و توان رقابتی ایران را در کریدورهای بینالمللی افزایش خواهد داد.
مدیر سازمان منطقه آزاد انزلی افزود با بهرهبرداری کامل از این مسیر ریلی، ظرفیت سالانه ترانزیت سوخت از بندر کاسپین افزایش خواهد یافت. او تأکید کرد که این روند میتواند علاوه بر توسعه اقتصادی منطقه آزاد انزلی، جایگاه ایران را بهعنوان یکی از مراکز مهم لوجستیکی منطقه تقویت کند.
طاعتیمقدم همچنین اظهار داشت توسعه این مسیر، تجارت با کشورهای آسیای میانه و منطقه اوراسیا را تسهیل میکند و زمینه گسترش حملونقل ترکیبی دریایی و ریلی را برای سایر کالاها، از جمله محصولات پتروشیمی و غلات، فراهم میسازد.
وی افزود اتصال این مسیر به شبکههای ریلی کشورهای همسایه، دسترسی فعالان اقتصادی به بازارهای گستردهتری را امکانپذیر میکند و ظرفیتهای جدیدی را در حوزه حملونقل و تجارت منطقهای به وجود میآورد.
راهاندازی این مسیر جدید ترانزیتی در حالی صورت میگیرد که اداره طالبان پس از بروز تنشها با پاکستان، روابط و همکاریهای تجاری خود را با ایران، روسیه و کشورهای آسیای میانه گسترش داده است.
نویسنده:سلیمه آریایی








