کمیسیون عالی رسیدگی به مشکلات مهاجرین تحت اداره طالبان میگوید که پاکستان و ایران روز یکشنبه ۴۷۷ خانواده مهاجر افغان را که مجموعاً ۲۵۷۹ نفر میشوند، بهگونه اجباری به افغانستان بازگرداندهاند.
بر اساس خبرنامهای که از سوی دارالانشای این کمیسیون منتشر شده است، از طریق تورخم ۴۰۶ خانواده (۲۲۵۶ نفر)، از طریق سپینبولدک ۳۹ خانواده (۲۰۹ نفر)، از طریق پل ابریشم نیمروز ۲۰ خانواده (۷۳ نفر) و ۴۰۴ مسافر دیگر، و از طریق اسلامقلعه هرات ۱۲ خانواده (۴۱ نفر) به کشور بازگردانده شدهاند.
در این خبرنامه آمده است که در همان روز، ۷۵۷ خانواده به مناطق اصلی خود منتقل شدهاند و با ۷۰۳ خانواده نیز کمکهای مختلف صورت گرفته است. بر اساس معلومات، به ۱۲۶ خانواده که شامل ۶۳۲ نفر میشوند، برای انتقال از کابل به ولایتهای خود بیش از ۵۳۵ هزار افغانی کرایه ترانسپورت پرداخت شده است.
طالبان گفتهاند که برای برخی از خانوادههای عودتکننده خدمات صحی، نان پخته، کمکهای نقدی و سهولتهای سیمکارت نیز فراهم شده است.
به گفته طالبان، از زمان بازگشت دوباره آنها به قدرت، در شهرکهای مهاجرین در ولایتهای مختلف کشور به بیش از ۵۰ هزار خانواده نمرات رهایشی توزیع شده است. اما تحلیلگران میگویند که این اقدام در برابر شمار میلیونها مهاجر بازگشته کافی نیست.
این در حالی است که در ماههای اخیر روند اخراج اجباری مهاجران افغان از پاکستان و ایران سرعت گرفته و بسیاری از افغانها از رفتار نادرست پولیس در این کشورها شکایت دارند. آنان از نهادهای بینالمللی میخواهند که بر کشورهای میزبان فشار وارد کنند تا با مهاجران مطابق اصول و قوانین بینالمللی رفتار شود.
نویسنده:سعید سمیر








