نمایندگان اتحادیه اروپا روز سهشنبه در بروکسل با هیئتی از طالبان دیدار و گفتوگو کردند. یک منبع آگاه در کمیسیون اروپا به رسانهها گفته است که نمایندگان ۱۵ کشور عضو اتحادیه اروپا در این نشست حضور داشتهاند.
به گفته این منبع، محور اصلی مذاکرات بر وضعیت پناهجویانی متمرکز بوده است که مرتکب جرایم سنگین شدهاند یا از سوی کشورهای میزبان بهعنوان تهدیدی برای امنیت عمومی شناخته میشوند.
این مقام اروپایی که نخواست نامش فاش شود، اظهار داشت که گفتوگوها درباره شناسایی افراد بازگشتی، صدور اسناد سفر و سازوکار بازگرداندن آنان به افغانستان انجام شده است. او افزود که بخش عمده این مذاکرات به بازگرداندن افرادی اختصاص داشته که دارای سوابق جرایم جدی هستند یا از دیدگاه امنیتی خطرآفرین محسوب میشوند.
بر اساس اظهارات این مقام، نشست بروکسل در ادامه گفتوگوهای فنی برگزار شده است که در ماه جنوری ۲۰۲۶ در کابل میان طرفها انجام شده بود.
وی همچنین گفت که وزیران ۲۰ کشور عضو اتحادیه اروپا و کشورهای همکار حوزه شنگن در ماه اکتوبر ۲۰۲۵، طی نامهای مشترک از کمیسیون اروپا خواسته بودند تا تماسها و گفتوگوهای فنی با طالبان درباره بازگرداندن و پذیرش مجدد مهاجران افغان را در سطح اتحادیه هماهنگ کند.
در این نامه تأکید شده بود که بازگرداندن افرادی که مرتکب جرایم سنگین شدهاند یا تهدیدی برای امنیت عمومی به شمار میروند، از اولویتهای اصلی کشورهای امضاکننده است.
این نشست با همکاری بخشهای مرتبط کمیسیون اروپا و کشور سویدن برگزار شد.
نویسنده:سلیمه آریایی








