جلسه دوازدهم گروه کاری مشترک مبارزه با تروریزم میان پاکستان و روسیه در تاریخ ۲۳ جون ۲۰۲۶ در اسلامآباد برگزار شد که در آن در مورد تهدیدات امنیتی منطقهای و بهویژه وضعیت افغانستان بحث صورت گرفت.
براساس معلومات وزارت امور خارجه پاکستان، در این نشست مقامهای بلندپایه هر دو کشور اشتراک داشتند. ریاست هیئت پاکستانی را سفیر محمد خالد خان جمالي، معین اضافی وزارت امور خارجه، بر عهده داشت، در حالیکه هیئت روسیه توسط دیمیتری لیوبینسکی، معین وزارت امور خارجه روسیه، رهبری میشد.
در این نشست هر دو طرف بر گسترش و تقویت همکاریهای دوجانبه در بخش مبارزه با تروریزم تأکید کردند.
بر اساس گزارشها، روسیه از افزایش فعالیتهای داعش ابراز نگرانی کرده است، در حالیکه طالبان پاکستان را متهم میکنند که در خاک خود برای داعش پناهگاههای امن ایجاد کرده است. از سوی دیگر، اسلامآباد نیز طالبان افغان را به حمایت از تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) و سایر گروههای مسلح ضد پاکستان متهم میسازد.
اشتراککنندگان نشست تأکید کردند که تهدیدات امنیتی منطقهای تنها از طریق تلاشهای مشترک قابل کنترول است.
نویسنده:سعید سمیر








