نصیر احمد اندیشه، نمایندهٔ دایمی افغانستان در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو،گفته است که ۴۱ کشور در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، در یک اعلامیهٔ مشترک، «ظلم و تبعیض سیستماتیک» علیه زنان و دختران در افغانستان تحت حاکمیت طالبان را محکوم کردهاند.
اندیشه این اعلامیهٔ مشترک را به نمایندگی از کشورهای یادشده در نشست شورای حقوق بشر ارائه کرد.
در این اعلامیه آمده است که برای پنجمین سال پیدرپی، زنان و دختران در افغانستان از حقوق اساسی خود از جمله آموزش، کار، خدمات صحی، مشارکت در زندگی عمومی، فضای مدنی و کمکهای بشردوستانه محروم ماندهاند.
اعلامیه میافزاید که بازداشتهای خودسرانه، آزار و اذیت توسط محتسبان امر به معروف طالبان، سانسور و خشونت به ابزارهای مهم سرکوب زنان و دختران تبدیل شدهاند.
بر اساس این اعلامیه، چارچوبهای قانونی تبعیضآمیز طالبان، مانند فرمانهای ۱۲ و ۱۸، میزان نقض حقوق زنان و دختران را بیش از پیش افزایش داده است.
کشورهای امضاکنندهٔ این اعلامیه خواستار تقویت مأموریت گزارشگر ویژهٔ حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان و ایجاد یک سازوکار مستقل پاسخگویی شدهاند و تأکید کردهاند که تأمین دوبارهٔ حقوق زنان و دختران و حفاظت از کرامت انسانی آنان باید محور اصلی سیاستهای بینالمللی و واکنش جهانی نسبت به وضعیت افغانستان باشد.
در همین حال، پس از بازگشت طالبان به قدرت، محدودیتها علیه زنان و دختران بهطور پیوسته افزایش یافته است. دختران از آموزش متوسطه و عالی محروم شدهاند، زنان از بسیاری از بخشهای کاری کنار گذاشته شدهاند و در روزهای اخیر گزارشهایی از بازداشت زنان در برخی ولایتها به دلیل نحوهٔ پوشش حجاب نیز منتشر شده است.
نویسنده:سعید سمیر








