مدارعلی کریمی، معین وزارت شهرسازی و مسکن حکومت طالبان، میگوید که دستورها و توصیههای ملا حسن آخند، رئیسالوزرای این حکومت، در برخی موارد اجرایی نمیشود. او همچنین از برخورد نیروهای طالبان با شیعیان، بهویژه در روزهای محرم، انتقاد کرده و گفته است که شیعیان در طول تاریخ با فشارها و دشواریهای فراوان روبهرو بودهاند، اما هیچگاه حذف نشدهاند.
آقای کریمی روز تاسوعا، نهم محرم، در سخنرانی خود در یکی از مساجد غرب کابل اظهار داشت که موضوع بدرفتاری با شیعیان را با ملا حسن آخند در میان گذاشته است. به گفته او، رئیسالوزرا به مسئولان مربوطه دستور داده بود تا به این مسائل رسیدگی کنند، اما این دستورها تاکنون نتیجه ملموسی در پی نداشته است.
او در بخشی از سخنانش گفت که بارها نگرانی خود را با مقامهای ارشد حکومت طالبان در میان گذاشته و از این موضوع ابراز تأسف کرده است که دستورها و سخنان رئیسالوزرا از سوی برخی مسئولان مورد توجه قرار نمیگیرد.
معین وزارت شهرسازی و مسکن طالبان همچنین از عبدالحکیم شرعی، وزیر عدلیه این حکومت، انتقاد کرد و گفت که برخی افراد و نهادها در روزهای اخیر اقداماتی را علیه شیعیان انجام دادهاند که با سیاستهای اعلامشده حکومت طالبان همخوانی ندارد. او نسبت به پیامدهای این رفتارها هشدار داد.
در روزهای اخیر گزارشهایی منتشر شده است که نشان میدهد شماری از شیعیان به دلیل برافراشتن پرچمهای محرم بازداشت شدهاند. منابع آگاه گفتهاند که این افراد پس از دستور رئیسالوزرا و وزیر داخله طالبان، بعد از سه روز از بازداشت آزاد شدند.
همچنین بر اساس اطلاعات منابع، شماری از بزرگان شیعه نیز پس از احضار به وزارت عدلیه طالبان برای مدتی توقیف شدهاند. گفته میشود از آنان خواسته شده است که پرچمهای محرم را هرچه زودتر از مساجد و حسینیهها جمعآوری کنند.
مدارعلی کریمی در ادامه سخنان خود تأکید کرد که نباید مردم هزاره و شیعیان تحت فشار قرار گیرند. او هشدار داد که افزایش محدودیتها و فشارها ممکن است زمینهساز تصمیمهایی شود که مورد خواست هیچیک از طرفها نیست.
وی اقدامات اخیر عبدالحکیم شرعی را خارج از محدوده وظایف قانونی وزارت عدلیه دانست و گفت که این وزارتخانه باید بر مسئولیتهای مشخص خود تمرکز کند و از دخالت در مسائل فرهنگی و مذهبی پرهیز نماید.
عبدالحکیم شرعی از چهرههای بانفوذ کابینه طالبان به شمار میرود. در سالهای گذشته نیز گزارشهایی درباره بازداشت افراد در ارتباط با برخی پروندهها و نگهداری آنان در بازداشتگاه تحت مدیریت او منتشر شده بود.
مدارعلی کریمی از معدود چهرههای هزاره است که در ساختار حکومت طالبان فعالیت میکند. اظهارات اخیر او درباره نحوه برخورد با هزارهها و شیعیان از جمله انتقادهای کمسابقه یک مقام این حکومت در سالهای اخیر به شمار میرود.
او در پایان از مردم هزاره، بهویژه جوانان، خواست در برابر این رویدادها با خویشتنداری برخورد کنند و از واکنشهای احساسی بپرهیزند. کریمی تأکید کرد که شیعیان خواهان خشونت، درگیری و جنگ داخلی نیستند و همواره بر همبستگی و وحدت میان مردم افغانستان تأکید داشتهاند.
نویسنده:سلیمه آریایی








